I’m an atheist !

pomaterra.jpg
Dins un prumier temps voliá pas ne’n parlar d’aquela istòria, perqué me’n moque un pauc.

Tant qu’una tipessa vòu portar son mochador sus la testa coma un tipe dins lu tren que se pren per Rabbi-Jacob, aquò es pas mon problema. M’es ‘vís qu’ela legiriá dos-tres libres sus lu feminisme e lu combat laïc, ‘la comprendriá benleu lu ridicul  (un oximòre, coma se ditz chas los sabants) d’una frasa ente son conhats los mòts : laïca, relegion, feminisme.

Afé, totjorn que, i a un forum sociau dins los tudeus orleanès e que estranhament, sens iò voler, me trobe sus ‘na lista informatica per bargassar ente lu procès de las chausas que se passarán au mès d’abriu es après se far en feurier.boutin1.jpg

‘Laidonc, quala fuguet pas ma surpresa de veire un tipe s’esmangonhar contre la presença de « la mission de France (fr)». Perquè pas, romar un pauc contra las creianças e las supersticions, ‘quò es sinhe de bona santat mentala, mas quante lu tipe es mai-que-mai un suportor dau NPA© (fr) ‘quò la ficha mau en ‘queu momint. Subretot quante ‘queu tipe traitet « d’islamofòbes » la gent que son pas ‘nats dins ‘na cridada antisemita (1).

Aprep ‘quò, i aguet la surtida de la Boutin, lo tipe que s’emaiet un còp de mai sus, ‘questa vetz, la presència daus scouts, e, e, e, per mon peron, ‘n’encontra coma un tipe, chas me.

Vau pas m’espandre sus las circonstanças e enquera mens sus las posicions presas dins nòs(tres) (d)esbats (òc), mas, me songe que ‘las son pas jamai estadas recomandadas dins lu libreton per far frutjar los pitits musulmans. Veiquí pas que lu tipe me questiona sus lu nombre d’annadas que sei gai !

Ebe, aquò marcha per me coma per te, ai 39a, ‘laidonc 39-15 ‘quò fai benleu 24 ans, mas i a ‘na variacion perquè lu jorn eisact ente me sei desrevelhat gai, pòde pas iò situar sus un calendier. E ‘quí, vei-lu-quí de dire que se es normau !

Petar de rire dins un prumier temps, un pauc mens quente comprengueí que lu tipe plaisantava pas. Bon, passe ‘quí quauques detalhs sus los eschamges, la porta  duberta se tòrnet estre vista barrada. Ai pro de ma marda au cuòu, sens obludar que quante proposetz daus libres a la gent per ‘nar mielhs e que la responsa es negativa, que v’autres balhatz de las adreiças e que… negatiu. Comprenene ben que ‘quò es pas totjorn aisat mas a 35 ans fau se tirar los detz la man dau cuòu (2).

Breu, lu tipe, la Boutin, lu gai e… lu factor que me portet un libre de Batistou « ei meijou », e que dins ‘queu libre, i aviá una marca sus aqueu raconta – benleu un sinha daus dius dins los ciaus, marchatz saber ! (3)

*
*  *

Institutor e curat

Çò qui n’es pas de conte ; erián dos frairs bessons
Qu’ai fotre conegut. – Lor nom ? Jan, Felisson.
L’un eriá lo pertrait de l’autre, lors manièras
Se confondián au puenh que quitas chambrièras
Dietz còp per jorn sens far esprès se trompavan ;
Quand erián tots pitits, lors mairs metiá un riban
Blu dins los piaus de Jan, dins quilhs de l’autre orange
E graça a las colors s’evitava lo change.

Foliá veire coma quilhs gamins se movián
Jamai, ni jorn ni nueit, ne se separavan ;
Sautavan coma auseu dessur la mesma branchas,
Risián, puravan, chantavan (4), de lor pita votz blancha ;
Delicats, ne saubián qu’inventar per pechar
A l’un l’autre se far a tot moment plaser ;
Se tenián per la man quand se’n ‘navan en classa
portavan mesma nòtas, avián la mesma plaça.

E coma de bien entendu qu’ilhs passeren
Per l’escòla, tojorns dedins los prumiers rengs.
Quand aqueren ‘trapats lor atge de coneitre
Quau profession chausir, queu-quí vouguet èsser pestre (5)
E l’autre institutor, donc chascun de son biais
Se’n vira per menar sa besonha d’a talh
I fagueren, m’es ‘vís, tres ans de seminari
Avant d’èsser plaçar coma adjuenh e vicari.

Es ‘quò qu’òm ne lor fi pas las mesma leiçons
E qu’ilhs ne chanteren pas las mesma chansons ?
Totjorn quo es meijon quand ilhs prenián lor vacança
Òm los vís se visar coma chen de faïança,
Ne poder se sufrir, per ren se desgronhar (6)
A ‘queu puenh que lor pair, brave òme, se faschava
E que lor paubra mair per purar se còstava.

Aa ! Plan, lor pair, lor mair ! Tot coma dos mulets
Entestats volián far lo bonur de l’autre,
Queu-quí per relegion, quel autre mai sa sciença
Per mesma avuglament, per mesma intolerança,
Putòst que ne’n demòrdre aimant mielhs se far tuar,
Dos mulets ne somnhan dins los brancards qu’a ruar.
Un dròle de molhen, dijatz, per sauvar l’arma
De brutlar la meitat dau Francés (7) dins la flama !

Qu’es l’imatge de las lutas que fan sufrir.
Se ‘quò deviá durar ‘chabarián per murir.
Per’mor que nos sem tot aussi bestia qu’una aucha
D’auvir fanatiques de drecha o ben de gaucha
Volan devenir pus saban per mielhs brolhar
Entre ilhs los pitits de mesma familha.
Fugueren non pas pro deschirar per la guerra ?
Si qu’es ‘quò, ‘chabam ne’n, copam nos la gorgièra.

Librament transcrit de : estitutor e cure – Batistou (1927)

*
*  *

Nòta :

  1. I a una diferença entre far la critica « de l’estat colonialiste d’Israèl » e parlar « d’estat jusieu parasite dau canton ».
  2. Iò sabe, doas vetz lu mot « cuòu » dins un mesma paragrafa, aquò s’analisa chas la gent qu’en ren d’autre a far ; pasmens, es solament de la vulgarita. Sabe pus si ai parlat qu’una vetz, dins la permanença telefonica dau temps ente eria mai militant qu’auèi, i aviá un jòune tipe que s’espetonnet un brave momint quante li parlet d’anar veire un psicanaliste : « son tots daus jusieus ! ». Entau dich, segur, ‘quò ira mielhs.
  3. Aquò es un trach de l’identitat lemosina 🙂
  4. ‘Tencion, ai pas gardat las fòrmas verbalas : « Rizan, puran, chantan… »
  5. « Quau proufessî chozî, queu qui vougue esse peitre ».
  6. « Ne pechei se sufrî… »
  7. La majuscula es dins lu tèxte originau.

Liams :

athee.jpg
*
Publicités